روان شناسی رنگ ها در طراحی وب

با سلام خدمت تمامی دوستان عزیز …
همونطور که میدونید انتخاب رنگ یکی از مهم ترین مسائل در طراحی وب هستش و ما باید طوری رنگ ها رو انتخاب کنیم که علاوه بر اینکه با هم هماهنگی داشته باشند ، باید رنگ دلنشین و مخاطب پسند باشه و به اصطلاح User-Friendly باشه … تو این نوشته نمیخوام در رابطه با هماهنگی رنگ ها صحبت کنم ( ایشالا در نوشته های بعدی حتما میپردازیم … ) بلکه میخوام به روان شناسی رنگ ها و چه موقع از چه رنگ هایی استفاده کنیم صحبت کنم …
به عنوان مثال ما در هر کجا رنگ سبز رو ببینیم بیشتر به یاد تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی و … میفتیم …
در اینجا میخوام در رابطه با چند تا رنگ و اینکه چه تاثیری در بازدیدکننده رو داره صحبت کنم :
قرمز :
توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت بمعنی وام و بدهی است. این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.
آبی :
امنیت، اعتماد، مسیولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی وجاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت بمعنای ضمانت مالی است.
صورتی :
ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.
خاکستری :
صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت بمعنای سنت گرایی است.
سبز :
تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود.
زرد :
نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .
قهوه ای :
تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمککننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.
نارنجی :
سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.
بنفش :
وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه است.
( برگرفته شده از سایت روانشتاسی )
پس همانطور که مشاهده کردید هر رنگ تاثیر مختلفی در بیننده داره … پس ما باید این رو ز نظر داشته باشیم که علاوه بر هماهنگی رنگ ها باید برای انتخاب رنگ تاثیر آن رنگ در بیننده را در نظر بگیریم …..
درباره آرمان زارعی
با سلام . آرمان زارعی هستم . حدود 4 سال هست که در زمینه طراحی وب فعالیت دارم ... امیدوارم از حداقل چیزی که بلدم در اختیار شما قرار بدم .
نوشته های بیشتر از آرمان زارعی
دیدگاهتان را بنویسید